Att känna sig utnyttjad

Det finns något som jag tror att jag inte är ensam om att tycka är jobbigt, att känna sig utnyttjad. En känsla som kan finnas utan att det egentligen inte behöver vara så. Men vad menas med att känna sig utnyttjad? Har någon utnyttjat dig eller känns det bara så? Finns det något man kan göra åt känslan?
.
Jag känner mig utnyttjad ganska ofta, eller kanske inte ofta men ibland. Men vad är det? För mig är det när en vän eller någon annan är med en bara för att få vissa saker eller för att få "status". För mig är det första alternativet mer vanligt men jag har varit med om det andra alternativet också. Alternativ 2 ser jag nästan hela tiden, men inte för mig utan jag ser andra som gör allt för att få "status" och då utnyttjar personer med "högre status". Tillbaka till alternativ 1, jag tror att det är mycket vanligare än man tror. Det är som att en person bara vill va med en för att få vissa saker. T.ex. någon har ett jätteroligt Tv-spel och då är man med den bara för att få spela, eller så har någon biljetter över till en konsert och då är man med den personen bara för att få gå på konserten.
.
Ibland kan det va så att man bara känner sig utnyttjad men egentligen så var det inte tänkt så. Det kan vara så att man själv också har fått någon att känna sig utnyttjadad utan att veta om det. Men självklart kan det vara så att man verkligen blir utnyttjad och någon umgås med dig bara för att den vill få något. Om du någon gång känner dig utnyttjad så försök ta reda på om du verkligen blir utnyttjad eller om det bara känns så. Mitt tips är att prata med någon som du litar på så kan han/hon säkert hjälpa dig. Som vi brukar säga, vänner är bra att ha.
.
Något som är väldigt viktigt är att du inte tar förgivet att någon utnyttjar dig. Ge alla en chans innan du bestämmer vad du tycker om någon. Men om du märker med en gång att du blir utnyttjad så ska du självklart inte tycka att det är okej.
.
Innan jag tackar för mig vill jag bara säga till D, M och S att jag aldrig har kännt mig utnyttjade av er, ni är underbara!
.
/C

Kommentarer
Postat av: Albahedman

hej, nu har jag "veckans blogg" på min blogg! Anmäl dig här om du vill vara med! http://albahedman.blogg.se/2011/january/veckans-blogg.html#comment

2011-01-01 @ 22:48:49
URL: http://albahedman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0